hirdetés

Szaúd-Arábia közbelép, további növekedési aggályok Kínában – napi forex jelentés [FxPro]

(Trendlines.hu )2012. március 21. 14:08

hirdetés

Tartva a magas olajárak negatív hatásaitól, Szaúd-Arábia úgy döntött, hogy ami sok az sok, és ideje végre cselekedni. A világ legnagyobb olajkitermelője jelentősen növelni fogja a fekete arany amerikai exportját, és az össztermelés növeléséhez a parlagon heverő olajmezőit is újra megnyitja. Rijád állítólag 11 – egyenként 2 millió hordónyi olaj befogadására képes – szupertankert bérelt, melyek a következő hetekben fogják célba venni a Mexikói Öbölt. A szaúdiak – a héten bejelentett intézkedések értelmében – a partnerállamokkal együttműködve szeretnék elérni, hogy “az olaj ára újra méltányos szintekre csökkenjen”, mely szerintük jelenleg 100 dolláros hordónkénti áron mozog. A nagyobb nemzetgazdaságok többségében már komoly problémát jelent az olajár-növekedéséből fakadó infláció. Kína épp nemrég emelte jelentősen a benzin- és dízelárakat, immár második alkalommal az elmúlt hat héten, Indiában pedig majdnem 9 százalékra ugrott a nagykereskedelmi infláció a múlt hónapban. Miután a világgazdaságot továbbra is a törékeny bizalom jellemzi, és több fejlett gazdaságot a mérlegkiigazítás köti le, így a magas ár csak további olajat önt a tűzre. Tekintettel a közel-keleti, konkrétan Iránnal kapcsolatos újabb kardcsörgetésre, egyelőre nehéz megállapítani, hogy milyen hatással lesz a szaúd-arábiai intervenció. Mindenesetre a piacok egyelőre közömbösen reagáltak.

További növekedési aggályok Kínában.

A Kínai Autógyártók Szövetsége a héten arról számolt be, hogy a 2012-es autóeladások a vártnál alacsonyabban fognak nőni, sőt még az 5 százalékos bővülés is nagy kihívásnak bizonyulhat. A benzin és a dízel árának 7 százalékos emelését bejelentő hétfői kormánynyilatkozat a vártnál korábban érkezett, és minden bizonnyal negatív hatással lesz majd az autó-, azon belül is a haszonjárművek iránti keresletre. Az üzemanyag költségét utoljára hat héttel ezelőtt emelték, így az aktuális drágulás csak tovább fokozza a benzinárak alakulásával kapcsolatban már meglévő félelmeket. 2012 első két hónapjában 4,4 százalékkal csökkentek az autóeladások, mely az elmúlt hét év legrosszabb teljesítménye. Ennek hatására a gumiabroncsok iránti kereslet is lassult; Kína egyik legnagyobb autógumi-gyártója az idei évre mindössze 5 százalékos termelési pluszt prognosztizált. Ugyanakkor a vasércbányászati óriás BHP elnöke, Ian Ashby kijelentette, hogy a világ második legnagyobb gazdaságának acéltermelési növekedése leállt, illetve hogy “a nagy infrastruktúrafejlesztési trend is előbb vagy utóbb véget fog érni”. A negatív gazdasági hírek folyamatos áradata a részvénypiacokon is tovább rontotta a hangulatot, a Shanghai Composite Index pl. hétfőn éjszaka újabb 1,4 százalékos mínusszal zárt. A kínai részvények – relatív értelemben véve – hatalmas veszteségeket könyveltek el az elmúlt években, mely igencsak meglepő, ha figyelembe vesszük az ország gazdasági sikereit. A példátlan gazdasági teljesítmény egyszerűen nem tudott profitnövekedést előidézni, sőt a múlt éjszaka arra is fény derült, hogy az állami tulajdonban lévő cégek, az év első két hónapjában 11 százalékos profit-csökkenést szenvedtek el. A politikai döntéshozók hiába próbálják pozitívan feltüntetni a helyzetet, a befektetők jogosan aggódhatnak Kína gazdasági teljesítményének egyértelmű visszaesése miatt. Ennek eredményeként egyáltalán nem meglepő, hogy a jüan és az ausztrál dollár is egyre sérülékenyebb manapság.

A vártnál lassabban csökkent a brit infláció.

Tegnap, hosszú idő után először mértek a vártnál magasabb inflációt Nagy-Britanniában, miután a mutató 3,4 százalékra emelkedett a februári felmérésben. Ugyanakkor az áremelkedés mértéke 14 hónapja nem volt ilyen alacsony, és a következő hónapokban is további enyhülésre számíthatunk, miután a tavalyi hirtelen árnövekedések lassan kikerülnek az éves számításból. A februári adatoknál elsősorban az energiaárak járultak hozzá az infláció mérséklődéséhez, miután a gáz- és villamos-energiaárak is csökkentek a hónapban. Ezekre az árcsökkenésekre számítani lehetett (már csak azért is, mivel az elmúlt években itt komoly drágulást láthattunk), azonban enyhe deflációs hatások is érvényesültek az üdülési és kulturális szektorban, illetve a közlekedésnél és az áruházak ruházati osztályain. Persze abban nincs semmi különös, hogy az üzemanyagárak felfele tolják az inflációt, miután a benzin nagykereskedelmi ára is rekordmagasságba emelkedett (font alapon számolva). Az infláció azonban nem olyan tempóban csökkent, mint amire az angol jegybank monetáris bizottsága számított volna, a novemberi jelentésben még 3% körüli becslés szerepelt. Ugyanakkor az üzemanyag, és egyben az élelmiszerek árának legutóbbi alakulása arra enged következtetni, hogy az infláció mérséklődése a következő hónapokban is el fog maradni a kívánt ütemtől. A monetáris bizottság a múlt hónapban úgy döntött, hogy további 50 Mrd. fonttal növeli eszközvásárlási programját, ugyanakkor a kamatok növekedésének is egyre több jele van a szigetországban. Bár ez nem számottevő, azonban az egynapos forward-ügyletek swap-rátáinak enyhe növekedése erre enged következtetni. A bizottság már régóta fenntartja azt a nézetet, miszerint a kötvényvásárlási programot nem kell feltétlenül beszűntetni, mielőtt kamatemelésre kerül sor. Összességében idén nem valószínű a kamatemelés, ha azonban az infláció újfent csalódást okoz, úgy az emelés újra napirendre kerülhet.

Forrás: FxPro Financial Services Ltd.


FxPro: Kockázati figyelmeztetés: A CFD-k, melyek tőkeáttétes termékek … (további részletek)>>
Az FxPro Financial Services Ltd tevékenységét a CySEC engedélyezi és szabályozza (engedélyszám: 078/07)
Jogi nyilatkozat: A fenti szöveg marketing kommunikációs célra készült… (további részletek)>>>>
—————————————————————–
hirdetés

Hozzászólások

Egyetért? Tiltakozik? Mondja el véleményét!





hirdetés
OLvastad már?


A brit költségvetés mai tálalása más országok számára is tanulságos lehet, ugyanis több EU-tag is szigorú megszorításokkal kísérletezik, és a ...